Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Środki unijne konieczne dla budowy polskiej KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
19-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Środki unijne konieczne dla budowy polskiej KDP
wiz. CPK
Fundusze unijne są niezbędnym warunkiem sfinansowania komponentu kolejowego CPK. Fakt, że kolej dużych prędkości jest unijnym priorytetem finansowym, pozwala liczyć na hojne wsparcie ze strony UE dla budowy polskiej Linii „Y” – mówił podczas debaty otwarcia XV Kongresu Kolejowego prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego dr Filip Czernicki. Zapowiedział też negocjacje w celu przekonania przedstawicieli Komisji Europejskiej do uznania tej inwestycji za ważną dla mobilności międzynarodowej.

Jak przypomniał dr Czernicki, program inwestycyjny CPK przechodzi właśnie z fazy planowania do realizacyjnej. Dotyczy to zarówno części kolejowej, jak i lotniczej. Różnić będą się jednak sposoby ich finansowania.

PPP? Nie na kolei

Dla komponentu kolejowego podstawowe źródło finansowania będą stanowiły środki publiczne – państwowe i unijne. W ocenie prezesa jest to jedyne realne rozwiązanie, ponieważ „projekty PPP na kolei nie wychodzą”. Za najatrakcyjniejsze z perspektywy spółki budującej polską KDP źródło finansowania uznał instrument „Łącząc Europę” (CEF).

– Mamy olbrzymie wsparcie rządu – i liczymy na jego podtrzymanie. Jesteśmy wspierani kolejnymi transzami obligacji – natomiast niewątpliwym wyzwaniem jest pozyskanie finansowania unijnego. Dotychczas mieliśmy 6 wygranych konkursów na środki z CEF, ale pozyskanych w ten sposób ponad 600 mln zł to kropla w morzu potrzeb. Będziemy ubiegać się o kolejne dofinansowania. Chcemy, by środki unijne na kolej w nowej perspektywie były znacząco zwiększone. Zwiększenie puli CEF do 51,5 mld euro to dobra propozycja – mówił dr Czernicki.

Lotnisko: Finansowanie dłużne, spłata z zysków

Zupełnie inny będzie model finansowania komponentu lotniczego. – Lotnisko to przedsięwzięcie biznesowe, które musi zarobić na siebie. Będziemy obsługiwać w CPK ponad 30 mln pasażerów rocznie. Dla porównania – dziś na Lotnisku Chopina przewidujemy prawie 24 mln. Lotnisko hubowe jest rentowne, gdy obsługuje co najmniej niecałych 30 milionów – więc CPK od początku będzie dochodowy i będzie spłacał zadłużenie – przekonywał prezes.

Procent, w jakim port lotniczy ma być finansowany długiem, to według założeń ok. 70%. Pozostałe 30% to wkład własny CPK – państwowe obligacje, którymi zostanie zasilony budżet spółki. Budowa portu lotniczego ma kosztować ok. 42,7 miliardów złotych.

Będą negocjacje w Brukseli

Koszt części kolejowej będzie znacznie wyższy (76,8 mld zł). – Tu finansowania dłużnego nie zakładamy – podkreślił prezes Czernicki. Duża część funduszy będzie więc musiała zostać zdobyta w konkursach UE. – Będę namawiał KE do wsparcia naszego programu inwestycyjnego. Obecny komisarz ds. transportu Apostolos Tzitzikostas mocno wspiera KDP – zadeklarował. Pierwszym fragmentem Linii „Y”, dla którego spółka będzie starała się pozyskać wsparcie unijne, będzie najbardziej zaawansowany z nich – tunel KDP pod centrum Łodzi.

W ocenie przedstawiciela CPK poważną przeszkodą może być jednak nacisk na projekty transgraniczne. W Polsce tymczasem budowa musi zacząć się od wewnątrzkrajowego „szkieletu” sieci w postaci Linii „Y”. – Będę przekonywał, że bez niej nie osiągniemy szybkich przejazdów między najważniejszymi stolicami Europy Środkowo-Wschodniej – zapowiedział dr Czernicki.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: Zarządca Masy Sanacyjnej rezygnuje

Biznes

PKP Cargo: Zarządca Masy Sanacyjnej rezygnuje

PKP Cargo 19 listopada 2025

Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!

Infrastruktura

Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!

Mikołaj Kobryński 19 listopada 2025

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Biznes

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Jakub Rӧsler, Łukasz Malinowski 19 listopada 2025

Zobacz również:

Branża potrzebuje stabilnej strategii rozwoju kolei

Infrastruktura

Branża potrzebuje stabilnej strategii rozwoju kolei

Kasper Fiszer 18 listopada 2025

Polska ma ponad 450 mln euro z CEF 2. Na co zabrakło?

Biznes

Polska ma ponad 450 mln euro z CEF 2. Na co zabrakło?

inf. pras. oprac. JR 04 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: Zarządca Masy Sanacyjnej rezygnuje

Biznes

PKP Cargo: Zarządca Masy Sanacyjnej rezygnuje

PKP Cargo 19 listopada 2025

Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!

Infrastruktura

Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!

Mikołaj Kobryński 19 listopada 2025

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Biznes

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Jakub Rӧsler, Łukasz Malinowski 19 listopada 2025

Zobacz również:

Branża potrzebuje stabilnej strategii rozwoju kolei

Infrastruktura

Branża potrzebuje stabilnej strategii rozwoju kolei

Kasper Fiszer 18 listopada 2025

Polska ma ponad 450 mln euro z CEF 2. Na co zabrakło?

Biznes

Polska ma ponad 450 mln euro z CEF 2. Na co zabrakło?

inf. pras. oprac. JR 04 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij